Un studiu comandat de ANC pentru evaluarea pietei de comert electronic din Romania si realizat in perioada septembrie - octombrie 2008 arata ca numarul magazinelor online din Romania va continua sa creasca cu 50% pe an in intervalul 2009-2011, ajungand pana la 3.000 de magazine functionale care vor desfasura curent activitati de comert pe internet.
Putem estima ca piata de comert electronic inregistreaza in acest moment o valoare de 250 de milioane de euro, iar reprezentantii magazinelor online, citati in acest studiu, apreciaza ca in urmatorii doi ani volumul vanzarilor online va atinge valoarea de un miliard de euro, fara a lua in calcul si serviciile, adica turismul sau plata facturilor,” a declarat Liviu NISTORAN, presedintele ANC.
Conform studiului privind comertul electronic, in prezent, in Romania, exista aproximativ 900 de magazine online active, cele mai multe oferind la vanzare produse din sfera tehnologiei si comunicatiilor. Jocurile pentru calculator, jucariile, florile, ceasurile si biletele la diverse spectacole se comercializeaza in 30% din magazinele online din Romania. Cartea si informatia se vand in doar 10% din totalul magazinelor si acelasi procent din totalul magazinelor se ocupa de vestimentatie si moda. In momentul de fata, aproape 5% din totalul site-urilor care functioneaza in Romania sunt destinate activitatilor de comert electronic.
In 2007 s-au lansat magazine care comercializeaza laptopuri, produse de papetarie, retelistica, software, jucarii, auto, incaltaminte, audio, video sau muzica. In 2008 se observa o tendinta de crestere a numarului magazinelor specializate in comercializarea de produse precum computere, telefoane, filme, arta, produse industriale, auto si imbracaminte. Studiul apreciaza ca pentru 2008-2009 produsele din domeniul tehnologiei informatiei vor domina vitrinele online.
"Faptul ca majoritatea celor care au cumparat de pe internet spun ca au folosit magazinele online romanesti, doar 3% sustinand ca au cumparat exclusiv de la magazinele online din strainatate, inseamna ca internautii romani care cumpara online au incredere in site-urile de comert electronic autohtone”, a apreciat Liviu Nistoran, citand studiul.
Studiul arata ca 72% dintre cei care au cumparat online in ultimele 12 luni au revenit pentru a achizitiona noi produse, ceea ce inseamna ca au fost multumiti si au devenit clienti fideli ai respectivelor magazine. Doar 21% dintre respondenti au declarat ca au avut probleme cu magazinele online.
Dintre cumparatorii online, majoritatea respondentilor achizitioneaza produse IT&C. 26% dintre respondenti declara chiar ca au cheltuit peste 2.000 de lei in magazinele online romanesti de IT&C pe parcursul ultimului an. Media veniturilor celor care au declarat ca nu fac cumparaturi online este 1.072 RON/luna, in timp ce media venturilor lunare ale cumparatorilor online este de 1.945 RON.
ANC intentioneaza sa sprijine industria de comert electronic pentru a dezvolta o marca de incredere - un sistem bazat pe un cod de conduita acceptat de magazinele online a carui respectare sa fie certificata de un organism independent. Acest sistem a fost adoptat in numeroase tari membre ale Uniunii Europene. ANC analizeaza si posibilitatea de a elabora, in colaborare cu industria si cu cei care cumpara online, un sistem alternativ de solutionare a disputelor survenite intre cumparatori si magazinele online. Acest sistem ar creste increderea cumparatorilor in comertul electronic, oferindu-le o modalitate mai simpla si mai rapida de solutionare a disputelor decat cele existente in prezent.